dinsdag 4 maart 2014

jassentic

Pagina 13 is mooi opgemaakt: smaakmaker Simone Dermee (misschien is Dermee wel een van de oplossingen van het cryptogram uit het Boeken.-katern; Simone Dermee is immers smaakmaker van beroep - want fashion director van Marie Claire -, maar ze is ook in de rubriek smaakmaker de smaakmaker. Maar nu ik hier iets langer over nadenk, zal die dubbelzinnigheid wel gelden voor iedereen die in smaakmaker gepresenteerd wordt: dat ze smaakmakers zijn).

Simone Dernee heeft in deze rubriek een leren jasje aan, en ik heb de indruk dat dat jasje hier de smaakmaker is, waarom het draait. Smaakmakers leggen uit waarom een voorwerp in hun omgeving een smaakmaker is. Simone Dernee en haar leren jasje.

Simone Dermee weet nog dat het jasje 1240 euro kostte. Ik zou zelf onthouden dat het meer dan 1200 euro kortte, en dat dan, naar mate ik me meer aan het jasje zou hechten, in stapjes zou overdrijven tot 2500 euro of nog meer. Heeft ze een jassentic, vraagt de interviewer; Simone antwoordt: nu je het zegt. In mijn kast hangen misschien wel 25 jasjes. Ik ben geen director fashion, dus daarmee is voor mij de vraag niet beantwoord: heeft ze nou een jassentic, of niet? Er is een foto van Simone Dermee voor een tamelijk grote, gevulde klerenkast; ik beeld die niet bij dit stukje af, omdat Simone onherkenbaar onscherp is, en daarmee onvoldoende fashionable om hier recht te doen aan haar verantwoordelijkheid als fashionista. Daarom een klerenkast zonder Simone Dermee. (Het vinden van een klerenkast die recht doet aan Simone Dernee is zeer moeilijk. Sorry Simone, ook dat is niet gelukt.)

1 opmerking:

  1. Eerder was ik dit stukje begonnen met de tekst: 'Ik ben aangekomen op de laatste pagina van het minikatern *mooi* van Volkskrant Magazine van 2 en 3 november; een katern dat geïntroduceerd werd als gaande over wonen&design&koken&eten&mode&trends, waarbij er 'n pagina die mode&trends heette, eentje wonen&design en tenslotte eentje koken&eten, maar er is nog een uitpakker: de pagina genaamd smaakmaker. Inderdaad, misschien was de subkop wonen&design&koken&eten&mode&trends&smaakmaker een beetje te lang.'

    BeantwoordenVerwijderen